...la fata ce nu se mai satură de cărți
Acum vreo 2 săptămâni, dacă îmi aduc bine aminte, am
trecut printr-un anticariat (singurul din oraș, de altfel) și am găsit pe un
raft o primă ediție a volumului întâi din seria ”Harry Potter”, la un preț de
nimic. M-am gândit că îi pot oferi un cămin mai bun, l-am cumpărat și nu am
putut rezista impulsului de a-l reciti, acum că se afla printre puținele cărți
pe care le dețin în scurta mea ședere în Belgia.
Și stăteam și mă gândeam... lumea în general mă știe de
fata cu cărți, care încearcă ocazional să scrie despre ceea ce citește sau
experimentează. Dar o fi fost așa dintotdeauna?
Ei bine, nici pe departe. Povestea e una lungă, pe care voi
încerca, pe cât posibil, să o împărtășesc cu voi într-o variantă redusă ca
dimensiune, așa, cât să vă faceți o idee doar.
Țin minte că ai mei m-au învățat să scriu, să citesc, să
fac adunări și scăderi dinainte să merg la școală- clasa I-a și a II-a au fost
destul de plictisitoare pentru mine, temele ce mă mai țineau în priză din când
în când. Spre deosebire de alți copii, nu m-a impresionat niciodată faptul că
ai mei știau să citească, fie că era vorba de cărți, afișe, cataloage ori subtitrările
filmelor. Oricum eram lipită de ei non-stop, desenele animate erau dublate în
limba română și deveneam destul de creativă când venea vorba de a mă juca,
indiferent dacă era de una singură sau alături de copiii din cartier. Nu era
problemă nici când era vorba de învățat poezii pentru serbare, căci mi-o
citea unul dintre ei (sau sora mea, spre ghinionul ei) câte o seară întreagă,
până eram capabilă să o recit singură. Cam așa a funcționat cu mine. Nu aveam
nici o bibliotecă foarte mare în casă, multe dintre volume făceau parte din vechea
ediție ”Biblioteca pentru toți”, însă aveam opere importante ale autorilor
români. Însă nu mă fascinau de nicio culoare, le vedeam, erau frumose, le
stătea bine pe acele rafturi la care oricum nu ajungeam.
În clasa a IV-a, am dat piept pentru prima dată cu ceea ce
înseamna un ”examen”. Pentru a putea intra la gimnaziu la Colegiul din oraș,
eram nevoită să parcurg două probe: la matematică
și la limba și literatura română. Dacă la prima reușeam câte ceva, căci mă ajuta capul uneori, la a
doua eram spaima oricărui profesor ce preda acea materie. Nu știam să leg două
idei între ele, mi-e rușine chiar și acum de limbajul de lemn cu care mă
exprimam. Nu aveam noțiuni de vocabular, exercițiile de oferit sinonime/antonime
erau cei mai mari dușmani ai mei, iar când venea vorba de o compunere pe o anumită
temă... rezultatul era teribil! Până să ajung în acel moment, pedeapsa alor
mei implica citit, la modul cel mai serios. Îmi amintesc că în toată școala
primară am avut o antologie groasă, cu lecturi pentru fiecare clasă în parte,
iar vara eram ”obligată” să citesc câte 2-3 pagini la zi, căci ”o să îmi prindă
bine”. Are rost să menționez că în cazul în care se întâmpla ca fraza să fie
undeva pe la mijloc atunci când ultima pagină pentru acea zi se termina, eu
acolo mă opream? Normal că după eram un bocet că nu am înțeles nimic, că-s
toate niște porcării, cum poate cineva să găsească ceva frumos în activitatea
asta atât de plictisitoare, cum!? Nu că uram cărțile pe atunci, asta e prea finuț
spus... nutream pentru ele o ură organică, atunci când era de aprins un foc, voiam
să vin cu sugestia de a nu sta să căutăm lemne, ce, doar avem câteva rafturi
acasă de volume ce, la bază, tot lemn au fost și doar ardeau și mai frumos... fu minunat, atât pot spune.
Iar în acea perioadă s-a întâmplat ceva ce tind să cred
că m-a schimbat ca persoană la 180 de grade sau, altfel spus, nu aș fi fost nici pe departe ceea ce sunt acum. Pentru că eram o catastrofă, după cum am menționat, mama a
considerat că mi-ar trebui un profesor cu care să discut una-alta, ca să ajung
măcar pe linia de plutire. Nu era o propunere, era deja ceva decis de ai mei,
deci trebuia să mă supun. Imaginați-vă un copil introvertit, speriat ca de
bombe, care abia scotea două cuvinte pe gură ziua, apăi să mai și scrie ceva,
ajunsă în casa unei profesoare care îi cerea să facă o simulare de test, să
vadă de la ce nivel porneam. Frumos, nu? Încă mă simt penibil când mă gândesc
la ce a ieșit din căpșorul meu în acea seară, dar rămân recunoscătoare pe viață
acelei profesoare care poate a văzut, poate nu a văzut potențial în mine, dar
m-a îndrumat și încurajat cât să văd mai departe de acele limite. Nu vă gândiți
că schimbarea a venit peste noapte, nu, nu, nu.
Ca să trecem peste, am luat o notă destul de mare la
admitere și am avut bucuria să o am ca profesoară de română pe cea care m-a
adus pe acest drum. Învățam la materia dumneaei din plăcere și respect pentru
ceea ce a făcut din mine, însă tot nu puteam găsi o plăcere în a citi. Dimpotrivă,
dintr-a 6 până în a 8-a nu îmi amintesc să fi pus mâna pe vreo carte, fără să
fiu obligată. Știu că citeam la un moment dat ”La Medeleni”, primul volum, căci
trebuia să mă prezint cu rezumatul la școală și mi se părea îngrozitoare acea
operă, că autorul nu a avut ce face cu viața lui și l-a trăsnit într-o zi ideea
de a scrie despre niște drăcușori de copii. Într-o seară, m-am dus și am
trântit cartea între părinții mei, care se uitau liniștiți la televizor și am
țipat că eu nu mai citesc tâmpenia aia, iar ei nu mă pot obliga să o fac. Nu a
fost chiar așa, că nu prea decideam eu ce și cum atunci când ei știau că e spre binele meu. Cu toate acestea, mergeam pe la olimpiadele de
română, citeam comentarii despre texte literare, găseam gramatica foarte
interesantă, fascinantă aș putea spune, dar atât. Acolo se rupea firul.
În clasa a VIII-a, pe final, am trecut pe la bibliotecă să
îmi iau niște cărți pe vară din lista de lecturi recomandate. Plecam de la
ideea că liceul îl voi face la același Colegiu și cel mai probabil urma să mă
întorc în toamnă cu toate acele volume necitite, dar merita o încercare măcar.
Cum mă plimbam eu printre rafturi, am dat de primele 6 cărți din
seria ”Harry Potter”. Ca idee, până la frumoasa vârstă de 14 ani nu știam cu ce
se mănâncă, nu văzusem niciunul dintre filme, mi se părea o porcărie în
momentul în care a apărut și se mediatiza peste tot. În aceeași perioadă, mă
pregăteam pentru examen și am dat întâmplător peste un subiect propus ce avea
ca text suport un reportaj despre ultimele filme ”Harry Potter”, criticate la
sânge din cauza violenței pe care o promovau. Acum, nu vă gândiți că acesta
este motivul care m-a ghidat pe mine să pun cele 6 volume în traistă și să plec
acasă cu ele. Nu știu ce a fost, dar am simțit că vreau să le iau și bine am
făcut!
Cu o săptămână înainte de evaluarea națională, nu reușeam
să mă mai dezlipesc de ele, veneau ai mei prin rotație să îmi aducă aminte că
eu am un examen și că am timp de cărți și după ce termin cu cele două probe, dar
creierul meu funcționa pe alte lungimi de undă în acele momente. Mă fascinau și
intrigau în același timp, simțeam că nu pot citi cu viteza cu care îmi doream,
abia așteptam să dau următoarea pagină să văd ce se mai întâmpla, ce mai aducea
acea lume nouă. Era incredibil, un fenomen căruia încă nu pot să îi găsesc explicație.
Acum, după 6 ani și peste 300 de cărți la activ, mă declar o cititoare mulțumită de situația mea actuală. Dacă nu
întâlneam oamenii care trebuiau la momentul potrivit, cel mai probabil nu știam
nici acum să leg două idei, iar limbajul meu ar fi fost încă unul de toată
jena.
Astfel, acesta este și modul meu de a mulțumi celor ce au văzut potențial
în mine- datorită vouă, astăzi sunt
aici. 😊
Mulțumesc!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu