Conform wikipedia.org, poezia (din grecescul "ποίησις", poiesis, care are sensul de
"facere" sau "creare") este o formă de artă în
care limba este
utilizată pentru calitățile sale estetice și evocative, pentru a completa sau a
înlocui semnificația sa
aparentă. Poezia poate fi scrisă independent, în forma unor poeme discrete, sau
poate apărea în conjuncție cu alte arte, în opere dramatice în versuri, imnuri sau texte
ale unor cântece.
Cred că am putea încadra
fraza de mai sus la categoria adevăruri general valabile, dacă marii literați
nu s-ar chinui încă să definească poezia într-un sens larg, care să cuprindă la
un loc toate genurile, curentele literare și formele pe care le poate lua. Mai
bine rămâne fiecare în banca lui, nu?
Dacă vi se pare că până
acum am bătut câmpii, ei bine, nu-i chiar așa! Am încercat să creez un mic
context înainte să deschid un subiect extrem de sensibil pentru generația mea: poezia. Ce-i aia, nu? Ei bine, o definiție
aveți mai sus, dar nu știu cât vă încântă. Realizez că știți să le recunoașteți
din vedere, ce sunt, cum arată, ce-i cu ele, că-s plictisitoare și nu le vedeți
sensul… e în regulă, toți am fost acolo cândva, unii încă mai sunt!
Acum vreo 2 săptămâni am
comandat de pe bookdepository (recomand site-ul cu drag, cărțile ajung în
stare perfectă și în timpul estimat!) 2 volume de poezii ale Amandei Lovelace: the princess saves herself in this one și the witch doesn t burn in this one- pentru cei ce nu o au cu
engleza: prințesa se salvează singură
și vrăjitoarea nu arde în această poveste-
mai mult sau mai puțin, nu-s traducător și nici n-am pretenții de acest gen. Mi
s-au părut interesante și promițătoare ( una dintre ele a câștigat GoodReads Choice Awards 2016), nonconformiste poate, pentru că promiteau să se lege de teme
precum abuz (al unui copil sau în cuplu), tulburări de alimentație,
menstruație, rasism, traume de tot felul, moarte, suicid, cancer și multe
altele. Pe mine m-a tentat, de vreme ce am mai intrat în contact cu o astfel de
formă de scriere când am citit poemele lui Rupi Kaur, o indiancă feministă care
nu a ezitat să-și facă vocea auzită vorbind despre cele mai incommode subiecte
posibile, într-un mod, zic eu, destul de interesant.
Astfel, cărțile mi-au
ajuns cu 2-3 zile înainte de 8 martie, mă așteptau cuminți în cutia poștală într-o
zi ploioasă (vremea din Belgia, ce să-i faci!?) în care numai ele m-au
determinat să mă ridic din pat și să fug afară să le ridic. Până aici, nimic
neobișnuit, ce nu fac eu din dragoste pentru cărțile mele?
Partea interesantă acum
urmează: pe prima am citit-o în mai puțin de o oră ( notă: are peste 200 de
pagini) și m-a făcut să mă întreb… chiar e poezie ce-i acolo? În general, e
normal ca o carte de versuri să se termine repede, nu neg asta, dar totuși… am
stat să compar cât mi-a luat să citesc o carte de-a Anei Blandiana și, cum să
zic, într-o oră abia am reușit să înțeleg vreo 5-6 poezii, adică nici măcar un
sfert de carte. Bine, nu stăm să comparăm acum două autoare ce vin cu genuri și
stiluri diferite, dar doar așa, ca idee… tot poezie e, nu?
Nelămurirea mea vine din faptul
că , deși mi-au plăcut enorm ambele volume, cu fiecare poem în parte aveam
senzația doar că citesc câte un enunț rupt de printr-un roman și trunchiat
astfel încât un cuvânt să fie un vers și – ta-dah!- iată arta! Ambele cărți se
prezintă ( pagină cu pagină) sub următoarea formă:
2-3 Cuvinte
Cuvânt
2-3 Cuvinte
2 Cuvinte
-ceva ce să te facă să
înțelegi ce-i cu acele cuvinte de sus
Îmi pare rău, dar dacă
așa se scrie poezia în zilele noastre, opriți timpul că vreau să cobor aici! Bine,
glumesc (și nu prea), nu e chiar o temă pentru care merită să fiu dramatică,
dar totuși… înțeleg, timpurile se schimbă, vorbim de această tendință de
minimalism în absolut în orice domeniu, dar vă întreb: de când se aplică legile
lumii mundane în literatură? Nu era ideea că arta fucționează după legile ei? Sau,
stați să înțeleg, tocmai asta e noua lege?
Mi s-ar fi părut
interesant dacă Amanda Lovelace ar fi făcut mai degrabă un text în proză pentru
fiecare parte, inserând micile ei ”poezii” printre rânduri. Cred că ar fi fost
la fel de apreciată, dacă nu- chiar și mai mult! Pe GoodReads, părerile sunt
destul de împărțite despre modul ei de a scrie- care o susține acolo, trup și
suflet, care o ironizează cât poate de bine. Înțeleg ambele părți, sinceră să
fiu- îi admir curajul de a vorbi despre niște subiecte nu foarte abordate ( mai
ales de femei) și modul ei de a folosi cuvinte și sintagme banale, dar totodată
nu pot admira că ea numește poezie ceea ce face. Nu este.
Repet, mie cărțile mi-au
plăcut, a naibii de mult, e destul de interesant de privit cum în cuvinte
puține poți trasmite niște sentimente atât de intense, încât ai senzația că te
ține ceva în spate când le citești! Dar… nu e poezie. Sunt fraze trunchiate puse
pe câte o pagină și care ies frumos în poze de pus pe internet, ce se
răspândesc repede pentru că da, lumea se regăsește în acele 5 cuvinte care spun
atât adevăr și sună atât de bine împreună.
Și uite așa se transformă
(sau desfigurează, voi alegeți) întreg conceptul de poezie, pe care alții l-au venerate
și dus la perfecțiune înainte de acest timp în care zicala ”ești scump la
vorbă” nu mai e doar un soi de aforism din bătrâni, e adevărul acestui secol.
Dar ne adaptăm, nu?
Cred că noi suntem acum
martorii unui nou fenomen și nici nu suntem conștienți de el - nașterea unui nou curent literar în poezie! Vă dați seama că
peste ani și ani, asta vor studia în școli ai noștri copii sau nepoți? O poezie
care nu cunoaște rimă, ritm, măsură, care a ajuns populară peste noapte
datorită unui titlu intrigant și o formă atrăgătoare, ușor de înțeles și de
băgat la cap, care nu necesită niciun pic de efort intelectual, care te lasă
noaptea să dormi liniștit și nu te urmărește până în cele mai adânci colțuri
ale minții…
Chiar ne dorim asta?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu