vineri, 14 septembrie 2018

Despre ”Sinuciderea ielelor” și despre cum ”este timpul”


    Știți cum îmi dau seama că citesc o carte bună? Dar bună la modul că mi-am dorit enorm să o termin, dar la fel de bine mă rugam să nu se mai sfârșească.
    Prin simplul fapt că nu am cuvinte să o descriu. Nu știu ce să spun, cum să spun, mi se pare că nu pot prinde în câteva slove trântite acolo tot ce m-a făcut să simt, să (re)trăiesc, să visez.
    După cum spune și Ana-Maria Anghelescu: Ana Mănescu nu scrie pentru oricine. Trebuie să treci prin niște vârste și niște emoții ca să poți spune că ești capabil să o înțelegi (măcar cât de cât).
Dimineți de septembrie cu miros de
 scorțișoară și povești cu zâne
    Și știți care cred că e marele plus al acestei cărți? Faptul că Zâna intră atât de frumos în lumea fantasticului prin motive și mituri populare, prin personaje cunoscute de noi de când eram mici copii... n-aveți voi idee de când caut o asemenea carte! Avem un folclor atât de frumos, care merită păstrat viu cât mai mult timp posibil.

       Să nu-ți fie frică de ceea ce nu știi, de ce se ascunde în tenebre, de grotesc, de montruos. Tu să te temi de frumusețe și de cei pe care îi iubești. Frica nu apare decât când ai ce să pierzi.

   Ce frumos și simplu spus, nu-i așa? Povestea Norei mi-a plăcut cel mai mult (este și prima din volum) și nu știu dacă e datorită faptului că o citeam pe un vapor ce înainta ușor printre nuferii Deltei sau pur și simplu m-a vrăjit atât de tare, încât aveam senzația că apele mă cheamă și pe mine. Aici nu am niciun răspuns.

Frumosul nu stă numai în simetrie și în viață, în Carpe Diem și în planuri, ci există și în oase și în ruine, în distrugere și în moarte, în delirul inutil împotriva uitării.

       Citind această frază, gândul mi-a zburat imediat la o celebră carte YA în care personajul principal, bolnav de cancer, povestește că frica lui cea mai mare este uitarea. Și cred cu tărie că oamenilor nu le este frică de moarte, ci de tot ce nu apucă să facă până ajung într-o groapă. Oamenilor le este frică să fie uitați, să nu lase ceva în urmă care să ateste că undeva, cândva, ei au existat. De aceea totul în jurul nostru e frumos. Pentru că arată lupta cuiva împotriva trecerii timpului.

-Ai grijă ce-ți dorești.
-Și cât de clar o rostești.

     Viața asta, atât de imprevizibilă și de darnică uneori..


     ... și nu vă mai spun nimic despre carte, vă las pe voi să o descoperiți așa cum știți voi mai bine. Eu sper doar că v-am făcut o idee și că pe viitor veți susține și scriitorii români. Merită, credeți-mă!
   Personal, m-am simțit copil, puștoaică intrată în adolescență și om matur citind aceste povești. Nu poți să le dai o vârstă, poți doar să te bucuri de ele, de vremurile apuse, de cele care îți surâd înainte și tot așa.
   Ultimul capitol din carte a fost cel care mi-a spus: ”E timpul”. Am realizat că am amânat prea mult să fac ceea ce mi-am dorit și m-am hotărât să schimb acest lucru. Mulțumesc, Ana Mănescu, pentru acest impuls pe care îl căutam de multă vreme!
P.S. Urmați sfatul scriitoarei și ascultați melodiile celtice ale lui Adrian von Ziegler. O să vedeți voi de ce. :)  




 Cartea se găsește la editura Herg Benet, iar dacă vreți să o comandați online, uitați câteva link-uri: 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

#stămacasă & Recenzie ”Scrisori din Insula Guernsey”

În ianuarie 1946, într-o Londră care abia iese din umbra celui de-Al Doilea Război Mondial, Juliet Ashton caută un subiect pentru noua ei ...